Vrijheidsbeperkte maatregelen toepassen bij kinderen en jongeren wordt uiteraard best zoveel mogelijk vermeden. Het is belangrijk dat hulpverleners en voorzieningen zich hierover voldoende informeren. Icoba, Psyche en SAM bundelen alle info, materiaal en opleidingen op één website: omgaanmetvbm.
Heb je na het bekijken van deze pagina nog vragen? Dan kan je steeds terecht bij Kim Peeters. Zij is referent ‘complex trauma’ bij PANGG 0-18.
In deze e-learning leer je de signalen van spanning te herkennen. Je ontdekt hoe je professioneel en op een passende manier kunt reageren om het gedrag te de-escaleren en te stoppen. De e-learning bestaat uit verschillende modules en duurt ongeveer 60 minuten. Je kan de e-learning eenvoudig onderbreken en hervatten op een moment dat voor jou past. Na het voltooien van deze e-learning ontvang je een attest van deelname. Klik hier om naar de e-learning te gaan. |
16 en 28 januari 2025 worden extra digitale infosessies georganiseerd over het omgaan met vrijheidsbeperkende maatregelen. Je leert er over de richtlijnen en gaat er in dialoog over deze richtlijnen. Info en inschrijvingen vind je hier.
In deze vorming getuigen mensen over hun ervaringen als kind of jongere met afzondering en fixatie binnen de jeugdhulp of psychiatrie. Door het gebruik van beeld- en geluidsfragmenten maak je kennis met meerdere ervaringen en aanbevelingen.
Wat was de aanleiding? Welke gevoelens bracht de toepassing daarvan bij hen teweeg? Is het wel altijd nodig? Indien wel, waar moet je dan rekening mee houden? Hoe kan je de toepassing ervan, volgens jongeren, vermijden?
UCCL en VBM ontwikkelden een game waarbij reflectie over het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen centraal staat. Het spel werd samen met hulpverleners ontwikkeld en is klaar om de testfase in te gaan!
Wil jij reflecteren over VBM? Maak je graag kennis met praktijkwerkers uit de sectoren GGZ, jeugdhulp en gehandicaptenzorg? Lees er hier alles over en schrijf je in!