Achtergrond
Vaak blijven kinderen met een moeilijke thuissituatie lang onder de radar. Kinderen durven niet altijd te spreken of vinden niet de juiste woorden.
Dat is jammer want er is een grotere kans op psychische problemen bij kinderen als ze een ouder hebben die het (psychisch) moeilijk heeft.
Als leerkracht kan je door een sensitieve houding het verschil maken voor kinderen om te durven spreken over emoties en hun thuissituatie.
Door de drempel lager te maken om zorgen te bespreken, hopen we een kluwen aan moeilijkheden en drempels op latere leeftijd te voorkomen. Zo kunnen kinderen veerkrachtig ontwikkelen.
Het kan moeilijk worden om te balanceren tussen kinderen ondersteunen en les geven.
Het fijne nieuws is dat er veel manieren bestaan waarop jij als leerkracht kan inzetten om met kinderen te spreken over de kleine dingen. Zo kan het taboe verdwijnen en kan je sneller zaken opmerken en kinderen doorverwijzen. Hierdoor sta je nog sterker in de dagelijkse ondersteuning van de kinderen in je klas.
Want als kinderen zich beter in hun vel voelen, hebben ze meer mentale ruimte voor leerstof en loopt het lesgeven vlotter.
Hoe?
In dit document kan je verschillende lespakketten en materiaal terugvinden om aan de slag te gaan rond mentale gezondheid. Dit zowel voor jezelf als leerkracht als voor de kinderen in de klas.
De verschillende materialen en lespakketten staan gesorteerd per leeftijdscategorie. Onderaan in het document staat telkens verdere uitleg en verwijzing naar de website waarop het materiaal beschikbaar is.
Daarnaast is er een overzicht met nuttige filmpjes, e-learning modules, artikels,… rond mentaal welbevinden.
Aarzel niet om zelf materiaal of informatie door te sturen naar crosslink@pangg0-18.be! Op die manier houden we dit overzicht actueel.
Dit overzicht is laatst bewerkt op 11 oktober 2022.